Mijn eerste weken in San Juan, Puerto Rico - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van Desirée Leukel - WaarBenJij.nu Mijn eerste weken in San Juan, Puerto Rico - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van Desirée Leukel - WaarBenJij.nu

Mijn eerste weken in San Juan, Puerto Rico

Blijf op de hoogte en volg Desirée

30 Januari 2016 | Puerto Rico, San Juan

Hallo allemaal,

Waar moet ik beginnen?! Op 16 Januari vloog ik vanaf Frankfurt rechtstreeks naar San Juan, Puerto Rico, mijn ''thuis'' voor de komende vijf maanden. Wij(pap, mam, Donovan en ik) vetrokken heel vroeg/midden in de nacht richting Frankfurt. Eenmaal aangekomen ingecheckt en even wat koffie halen om een beetje wakker te worden. Erna het afscheid waar ik erg tegen op keek. Het viel erg zwaar maar ik wist dat ik leuk nieuw avontuur zou beginnen:). Helaas had het vliegtuig uiteindelijk ruim 2 uur vertraging door een technische storing, maar goed. Alvast maar wennen aan het feit dat ik geduld moet hebben haha!

De vlucht ging allemaal prima. Ik zat in een vliegtuig vol met Duitse 60+'ers die gezellig op cruise gingen. Eenmaal aangekomen door security wat allemaal prima ging en na een uur wachten kwam gelukkig mijn koffer. Helaas erna een beetje problemen met mijn huisgenoten te vinden wat we liepen elkaar telkens mis maar uiteindelijk zag ik een klein vrouwtje aan lopen met een naam bordje waar Desirée Leukel op stond. Dat ben ik dacht ik!! Ze(Delia) kon helaas geen woord Engels dus een beetje met handen en voeten gedag kunnen zeggen en richting de auto gelopen. In de auto zat het nichtje(Jazmin) van de eigenares van het appartement. Zij kon gelukkig wel Engels dus we hebben gezellig gekletst. Ze zijn allemaal heel erg lief en willen mij overal mee helpen wat heel erg fijn is natuurlijk! Vanaf het vliegveld richting BestBuy gereden wat een soort Media Markt is. Daar een sim kaart en internet abonnement kaart voor een maand gekocht. Eenmaal aangekomen in het appartement gaven ze mij een rondleiding en werd ik naar mijn kamer geleid. Een kamer van ongeveer 14 m2 met alles wat je nodig hebt: bed, nachtkastje, bureau, grote muurkast en het aller belangrijkste: airco. Dikke prima dus! Erna gaan uitpakken, gedoucht en op tijd gaan slapen want ik was dood moe!

De dagen erna was ik heel vroeg wakker door het tijdsverschil. Het is hier namelijk 5 uur eerder dan in Nederland. Na een paar dagen was ik gelukkig al in het ritme gekomen:) Ik heb de eerste dagen mij vooral bezig gehouden met allerlei zaken regelen zoals beddengoed, handdoeken etc. Typische opstart dingen dus;).
Op maandag ben ik met een gedeelte van de groep exchange studenten van mijn studie (we zijn in totaal met 8 mensen), naar Viejo San Juan(Old San Jun) geweest. Het transport is echt ellendig slecht dus het was even zoeken. Ze hebben namelijk een metro lijn hier die maar halverwege de stad loopt dus je moet nog een groot gedeelte met de bus gaan. De bus lijnen en tijden worden nergens aangegeven dus na lang zoeken op internet kwam ik eindelijk een kaartje tegen. Daar heb ik maar meteen een foto van gemaakt zodat ik die altijd heb. Na wat zoeken zaten we in een lokaal busje richting de oude stad. We hebben gezellig door de straatjes gelopen richting El Morro, een groot fort. Het was natuurlijk prachtig weer, 30 graden, en het uitzicht was geweldig! Erna met een local pendelbusje naar een plein gebracht waar we even wat aten.

Dinsdag was de introductie dag van de universiteit. De universiteit heet trouwens Universidad del Sagrado Corazón voor de nieuwsgierigen:).
De introductie was interessant maar niet extreem spannend. We moesten tussendoor lang wachten en het was een beetje langdradig maar desalniettemin toch een leuk begin.

Woensdag begon de reguliere colleges en de dag begon met Spaans om 08.00. wie deze tijden heeft bedacht snap ik ook niet haha. Het is trouwens 5 minuten lopen naar de metro, een halte en dan nog tussen de 5 en 10 minuten lopen richting de universiteit, prima dus. De docent was heel erg lief en was mega behulpzaam, net als alle andere mensen hier. Ze doen er echt alles aan om je te helpen. Erna hadden we Macro economie college wat ook niet extreem spannend was, want de eerste lessen zijn vooral om elkaar te leren kennen en het vertellen van de inhoud van het vak van het komende semester. Later in de middag hadden we statistiek wat helaas alleen te volgen was in het Spaans. Avans had namelijk besloten dat we 6 vakken moesten volgen. Helaas zijn er maar 5 vakken te volgen op de universiteit in Puerto Rico in het Engels dus we moesten een vak in het Spaans volgen. We hadden besloten om statistiek te volgen met het idee van het is toch alleen maar rekenen. Niet dus. Twee tentamens, een presentatie, een project en interactie in de klas, allemaal in het Spaans. Ik herhaal, allemaal in het Spaans. Pure ellende dachten wij dus. We dachten alleen maar van hoe is het mogelijk dat we dit vak zouden kunnen halen. Met deze gedachte hebben we een email naar Avans gestuurd en de hele situatie uitgelegd. Verder zijn we naar de international office voor exchange studenten geweest op de universiteit zelf en daar hebben we de statistiek les aangeboden gekregen in Engels. Heel fijn! Dit hebben we uiteindelijk ook gekozen. Super fijn dat ze dit voor ons hebben geregeld.

Verder donderdag nog finance gehad en toen had ik al weekend. Wat een leven, college van maandag tot en met donderdag, muy bien!!! Vrijdag zijn we met de hele groep gezellig uit geweest in een uitgaansbuurt genaamd La Placita. Heel erg genoten. Echt mijn soort muziek dus ik lag pas om 04.30 in bed. Ik pak trouwens altijd een taxi terug met 4 andere van mijn studie die bij mij om de hoek wonen dus dat is heel erg fijn. Zaterdag ben ik naar het strand geweest met wat mensen van mijn studie. Heel bizar dat je dan lekker op het strand ligt terwijl het in Nederland ontzettend koud en vies weer is. Niks te klagen dus! Na het strand wilde ik naar huis gaan door middel van de bus te pakken naar het metro station. Ik heb 45 minuten op de bus gewacht. Geen bus te bekennen. Dus toen maar gaan lopen voor ruim een half uur. Op dat moment besloot ik dat ik een andere manier van vervoer moest regelen dus na een gesprek met pap en mam besloot ik om een fiets te kopen. Hier komt dus het onbetrouwbare terug van het transport hier in Puerto Rico. Iedereen heeft namelijk een auto dus qua openbaar vervoer is het niet al te best. Verder rijden de bussen maar tot 21.00 en de metro tot 23.30. Ik moet bekennen dat ik mij toen wel realiseerde hoe goed het geregeld is in Nederland, mega verschil dus!

Zondag ben ik met Jazmin naar Walmart gegaan om een fiets te kopen. Ik heb echt een hele leuke fiets gekocht voor vrij weinig geld dus heel erg blij mee:)
Het is toch een fijn gevoel dat je even de fiets kan pakken in plaats van afhankelijk te zijn van openbaar vervoer of uren moet lopen. Verder kan ik de fiets natuurlijk ook gebruiken om boodschappen te doen want de supermarkt is ruin 2,5 km van mij vandaan.
Maandag t/m donderdag colleges gevolgd, gesport op de universiteit en naar het strand geweest. Donderdag na finance college al weekend, top!! s ‘Avonds met de groep naar Rio Piedras geweest, dit ligt ten zuiden van mijn verblijf plek en is makkelijk te bereiken met de metro. Rio Piedras is een echte studentenwijk want daar is de grootste universiteit van San Juan. Het was echt een super leuke avond want dit was het 'echte' Puerto Ricaanse uitgaansleven. Salsa muziek en dans en live muziek op straat, echt top! Ik heb zelfs salsa gedanst met een local, super cool!!!
Op het einde van de avond(begin ochtend?) wilde we een taxi terug pakken. We kwamen een jongen en een meisje tegen die ons naar huis wilde brengen. Dit is het perfecte voorbeeld van hoe aardig en behulpzaam de mensen hier zijn. Ze woonde zelf aan de andere kant van de stad maar vonden het geen enkel probleem om 30 minuten om te rijden voor ons!

De dag erna met een zwaar hoofd richting het strand. Daar heerlijk de hele middag gelegen, genoten van de zon, zee en verse ananas & kokos smoothie. Na het strand zijn we gaan uiteten bij een typisch Puerto Ricaans eettentje. Het eten was echt heerlijk! Ik had een verse munt, limoen limonade en stoofvlees met geplette plataan(soort banaan die ze helemaal plat stampen en dan frituren).

Vandaag niet veel speciaals gedaan. Ik ben met de fiets naar Plaza Las Americas geweest, grootste winkelcentrum in Puerto Rico en wat boodschappen gedaan. Vanavond weer met de groep uit en morgen met Jazmin en Delia naar het strand. Soort van familie uitje haha. De planning voor komende week bestaat uit colleges volgen en in de vrije uurtjes naar de sportschool en naar het strand. Zwaar leven dus haha! Voor de rest heb ik volgende week zondag een tripje met de studentenorganisatie van de universiteit. We gaan naar het regenwoud hier in de buurt(El Yunque). Heel erg veel zin in!!

¡Hasta luego! (doei)

  • 31 Januari 2016 - 01:31

    Petra Greven:

    Heerlijk om je verhalen weer te lezen! Xxx

  • 31 Januari 2016 - 09:55

    Esther Pluijmen:

    Heel leuk Dees om zo een goed beeld te krijgen van je leven daar!
    Strand, salsa, tripje naar het regenwoud... Dat is inderdaad Muy Bien!
    Enjoy! Dikke kus

  • 31 Januari 2016 - 11:29

    Daan:

    Super nice Daisy! Leuk stukje, klinkt top allemaal. Krijg er helemaal zin in! Over 2 weken zie ik je al

  • 31 Januari 2016 - 12:19

    Wilma:

    Top schat

  • 31 Januari 2016 - 12:54

    Lidy Lenoir:

    Hoi Dees, hartstikke leuk om je reisverslag te lezen. Klinkt ondanks wat kleine probleempjes in het begin toch lekker relaxed.
    Geniet ervan, jw kunt nu gelukkig al je vakken in het Engels volgen, dus de taal kan geen barrière meer zijn. Geniet van de zon en de warmte daar. Groetjes xxx

  • 31 Januari 2016 - 13:24

    Opa En Oma:

    hallo Desiree fijn dat het je zo goed bevalt .
    heel veel groetjes en dikke zoen
    opa en oma xxxx geniet er van en veel succes
    doeg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Puerto Rico, San Juan

Desirée

Actief sinds 15 Jan. 2016
Verslag gelezen: 701
Totaal aantal bezoekers 10150

Voorgaande reizen:

15 Januari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: