Laatste weken in Puerto Rico - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van Desirée Leukel - WaarBenJij.nu Laatste weken in Puerto Rico - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van Desirée Leukel - WaarBenJij.nu

Laatste weken in Puerto Rico

Blijf op de hoogte en volg Desirée

04 December 2016 | Puerto Rico, San Juan

Bye bye Puerto Rico

Hola!
Ik typte dit laatste verslag vanuit het vliegveld in San Juan.
Er zat even wat tijd tussen dit en mijn laatste verslag omdat het er niet van was gekomen. Druk met van alles en nog wat!
Maar goed, om terug te komen op wat er allemaal gebeurd is de afgelopen tijd.
In mijn laatste verslag vertelde ik dat ik druk bezig was met de laatste dingen voor school af te ronden. Alle colleges, toetsen en deadlines voorbij en het ging ontzettend snel zeg! Ik heb alles goed afgerond dus daar ben ik erg blij mee. Het niveau was zoals ik eerder vertelde niet hoog, maar goed. Ik vind het wel fijn dat ik niet mijn hele semester in de bieb heb gezeten en heb kunnen genieten van mijn tijd hier zonder stress over school.

Direct na de laatste toets ben ik samen met Kelly, Ruth, Kim en Lisa naar Vieques geweest voor een weekend. Vieques is een eiland ten oosten van Puerto Rico met hele mooie stranden en natuurlijk de biolumunious bay. We vertrokken vrijdag en kwamen daar rond de avond aan. We hebben toen in een leuk tentje wat snels gegeten en zijn die avond nog gaar de biolumunious bay geweest. Het was echt een geweldige ervaring! Het is erg moeilijk om te beschrijven maar het komt erop neer dat elke keer het water zich verplaatst door een beweging, lichtgevende deeltjes te zien was. GEWELDIG!! Een van de mooiste en meest speciale dingen die ik ooit heb gezien!
Zaterdag besloten we een Jeep te huren en over het eiland te rijden. We kregen een feloranje Jeep en reden die dag langs allemaal mooie stranden. s ‘Avonds gingen we nog naar de lokale bar waar iedereen aan het salsa dansen was. Heel erg gezellig en we hebben zelf ook natuurlijk een dansje gedaan.
Zondag was het weer helaas niet zo goed dus in want strandtentjes gezeten en rond een uur of vier richting de boot gegaan die ons terug zou brengen naar 'het vaste land'. Helaas was er iets kapot aan de boot dus hebben we 3,5 uur moeten wachten tot een andere boot ons naar huis zou brengen. Balen dus!

Het weekend erna had ik alweer een leuke reisje op de planning staan, namelijk met Kelly en Ruth naar St Thomas! We hadden een vroege vlucht dus moesten vroeg uit de veren. De vlucht was uiteindelijk maar 15 minuten! We waren net in de lucht en er werd al omgeroepen dat we ons moesten voorbereiden op de landing haha!
Eenmaal aangekomen op St Thomas konden we nog niet inchecken in het hotel dus we hebben wat rondgelopen in de hoofdstad. Na het inchecken zijn we ons gaan klaarmaken en hebben wat in een restaurant in de buurt gegeten.
De dag erna namen we de lokale 'dollar-bus' die ons voor 2 dollar naar de andere kant van het eiland bracht, goede deal dus!
We hebben de hele dag heerlijk gelegen aan een super mooi strand! In de avond hebben we lekker Mexicaans gegeten en wat cocktails gedronken.
Zaterdag besloten we om een boot te pakken die ons binnen 35 minuten naar St John zou brengen. In St John zijn we naar een strand geweest die een beetje verbogen was dus heel erg rustig, klonk goed dachten we! Na een halfuurtje kwamen bij het strand aan. Echt prachtig! Fijn wit zand en blauw water! genieten dus. Eenmaal terug op St Thomas besloten we nog even een cocktail ergens te drinken. Op een gegeven moment werden we aangesproken door een groep Nederlandse jongens. Ze waren van de marine en waren een paar dagen op St Thomas, heel toevallig! Zij gingen die avond uit aan de andere kant van het eiland en vroegen of we zin hadden om mee te gaan. Het leek ons wel leuk dus we waren die avond meegegaan. Het was wel heel grappig om na ruim vier maanden weer uit te gaan met Nederlanders. Soms wel van die botte boeren haha! De mensen in Puerto Rico zijn zo anders in het uitgaansleven!
Zondag was onze laatste dag dus we liepen nog even wat rond en vlogen rond zes uur weer terug naar Puerto Rico.

De week nadat ik terug kwam van St Thomas had er een grote verandering plaats gevonden. Ik had en incident met mijn huisgenoten. De huisbaas had een erg hoe waterrekening binnengekregen en ik kreeg er meteen de schuld van. Dit was niet eerlijk want de reden dat de rekening zo hoog was, was door het feit dat de wc constant doorspoelde. Iets werkte er niet helemaal goed aan. Ik had dit al eerder aangegeven maar op 't moment zelf werd er niks gedaan. Ik vond het totaal niet erg om wat extra geld bij te leggen want ik weet dat de mensen het financieel zwaar hebben. Maar op een gegeven moment ging ze allemaal vervelende dingen zeggen over papa, mama en Donovan. Dat het hun schuld was dat de rekening hoog was etc. Dit ging mij even te ver.
De afgelopen weken was mijn huisbaas moeilijk aan het doen over van alles en nog wat. Ik deed alleen maar dingen fout en ze praatte alleen met mij als het om geld ging. Niet ideale manier van samenwonen dus.
Na lang denken en veel praten met Danielle, Rachelle, Donovan, Papa en Mama besloot ik om weg te gaan daar. Ik had op dat moment nog drie weken in Puerto Rico en wilde het niet door dit laten verpesten. Gelukkig kon ik blijven slapen bij Ruth, Kelly, Rein en Raymond voor mijn resterende tijd. Ik ben echt heel erg dankbaar dat ik daar mocht verblijven!!
De weken erna verbleef ik dus bij Kelly en Ruth. We hebben nog samen gezellig veel leuke dingen in San Juan gedaan. Afsluitende fase voor ons allemaal.
In totaal ben ik 10 dagen gebleven bij hun want Cheyenne kwam naar Puerto Rico! Het was even een beetje uitzoeken met de verblijfplaatsen maar het is allemaal goed gekomen. De eerste nachten sliepen we in een Airbnb in Old San Juan. Erna sliepen we bij Philip, Kim en Chris voor drie nachten(studiegenoten).
Erna vertrokken we voor zes dagen naar Dominicaanse Republiek en ten slotte voor de laatste dagen hadden we ene hele leuke Airbnb in Santurce.
Maar goed, Cheyenne kwam zaterdag aan in San Juan en we zijn toen gelijk door gegaan naar Old San Juan naar onze Airbnb. Daar even bijgekomen en uitgepakt. Erna Mexicaans gaan eten en nog een happy hour kunnen meepakken! Vervolgens heeft Chey een power nap gedaan want die avond zijn we nog uitgegaan.
Zondag zijn we samen met Lisa en Kelly naar Luquillo beach en naar El Yunque geweest. Het weer was helaas niet zo top maar het was een gezellige dag waarbij we toch veel hebben gezien! s ‘Avonds hebben we samen nog gegeten bij Rosa Mexicano.
Maandag zijn we met onze spullen richting Philip gegaan, waar we zoals ik al eerder vertelde drie nachten hebben geslapen. Eenmaal aangekomen hebben we wat spullen uitgezocht en zijn toen een koffietje gaan drinken in een leuk tentje.
Erna zijn we naar La Placita gegaan, dit is een soort van overdekte foodmarket. Helaas was er nog niet zoveel te doen dus zijn we doorgelopen naar Condado. Daar hebben we lekker geluncht. Erna zijn we nog even over het strand gelopen maar het begon wat te regenen dus besloten we naar Walmart te gaan. Daar hebben we zeker twee uur rondgelopen! Vervolgens zijn we terug gegaan naar Philip. Later die avond zijn we samen met Philip en een paar andere vrienden van he nog aar Bonanza gegaan. Een lokale tent bij hem in de buurt met live muziek. Erg gezellig!
Dinsdag was het weer slecht weer dus gingen we naar Plaza Las Americas. We hebben lekker geshopt en gegeten bij The Cheesecake factory. Mega lekker:)
Na een lange dag winkelen hebben we in de avond nog lekker serie gekeken in bed. Woensdag gaf de weersvoorspelling aan dat het in de namiddag wat zou regenen dus rond 11 uur zijn we naar Old San Juan gegaan. Eenmaal aangekomen stopte het maar niet met regenen. En niet zo maar regenen, stortbuien, bakken uit de hemel, de hele dag. Dus na een paar uurtjes zijn we als verzopen katten terug gegaan naar Philip om die avond ook thuis te blijven en lekker serie te kijken.
Donderdag pakte we om 11 uur de bus richting het vliegveld want we vlogen die dag naar Punta Cana, Dominicaanse Republiek. Eenmaal aangekomen in ons hotel liepen we een beetje rond en kwamen een Nederlandse jongen en meisje tegen. We kletste een beetje en kwamen erachter dat we allemaal moesten pinnen dus besloten we samen te lopen naar de pinautomaat. Het was toch een langer stuk dan we dachten, dus we zijn achterop de scooter terug gegaan haha!
Erna besloten we nog samen te eten bij een leuk restaurantje in de buurt van onze hotels.
Dinsdag vertrokken we om 10 uur richting het bus station in Punta Cana die ons voor minder dan een tientje zou brengen naar Santo Domingo, de hoofdstad van de Dominicaanse Republiek. Helaas was de bus vol van 11 uur dus moesten we wachten tot de bus van een. Jammer maar niks aan te doen.
Eenmaal aangekomen in Santo Domingo pakte we een taxi naar ons hotel. Het hotel was basic maar prima. We liepen die avond nog wat rond en aten in een leuk restaurant aan het water.
Helaas werden we de dag erna vroeg wakker omdat de elektriciteit was uitgevallen. Daarnaast hadden we ook geen water meer. Om het nog beter te maken hadden chey en ik allebei last van onze darmen. Geweldig dus, je niet lekker voelen en dan in een hotel zitten zonder water en elektriciteit.
We besloten om snel ergens wat te ontbijten en kregen toen we vroegen naar de rekening te horen dat de man die naast ons zat onze rekening had betaald! Haha, zoiets maak je dus echt alleen mee in zo'n landen:)!
Erna gingen we verder de stad verkennen en besloten rond half twee terug te gaan naar het hotel om te kijken hoe de stand van zaken was met het water en elektriciteit. Helaas was er nog steeds niks gemaakt. De medewerkers van het hotel zeiden die ochtend dat het een uur zou duren, na een uur zeiden ze dat het gemaakt zou worden om 1 uur, en toen we terug kwamen zeiden ze half 6. Op dat moment voelde we ons echt niet lekker en hadden geen zin om in een hotel te blijven waar niks van water of elektriciteit is! We hadden daarnaast voor ons gevoel alles in de stad gezien en hadden erg veel zin om te relaxen aan het strand dus besloten we de bus terug te pakken naar Punta Cana. Gelukkig was er nog plek in de bus, dus rond een uur of half acht kwamen we aan bij ons hotel in Punta Cana. Een heel mooi hotel met elektriciteit en water, precies wat we wilde haha!:) Die avond hebben we nog lekker gegeten aan het strand.
Zondag hebben we lekker de hele dag niks anders gedaan dan aan het strand liggen! In de avond gegeten bij een heel leuk schattig strandtentje met super lekker eten.
Maandag werden we om half acht s'ochtends opgehaald voor een dagtripje naar Isla Saona. We kwamen aan bij een haven en hebben eerst 20 minuten in een speedboot gezeten. Erna Cuba Libres drinken in het grootste zwembad in de zee in de wereld. Dit hield in dat een groot oppervlakte een diepte had van maar een meter. We hebben daar nog wat foto's gemaakt met zeesterren en zijn toen door gevaren naar een eilandje in de buurt waar we nog op strandbedjes konden liggen en erna uitgebreid konden lunchen. Vervolgens gingen we op een catamaran varen voor 1,5 uur. Echt super! Heerlijk zonnetje, weer drankjes natuurlijk en muziek op! Echt het ultieme vakantiegevoel. Tenslotte hebben we nog even gesnorkeld. Eenmaal aangekomen in het hotel hebben we ons gedoucht en klaargemaakt en letterlijk gegeten op het strand. Met de voetjes in het zand haha!
Dinsdag was alweer onze laatste volle dag dus besloten we weer lekker te relaxen aan het strand. s ‘Avonds aten we weer bij het strandtentje waar we zondag ook waren geweest.
Woensdag vlogen we om half 12 weer terug naar San Juan. Aangekomen in San Juan kreeg ik te horen dat mijn studentenvisum niet meer geldig was. Ik werd geleid naar de border control protection en moest daar, gelukkig samen met Chey, ruim een uur wachten. Ze legde mij uit dat mijn visum was verlopen omdat het semester officieel was afgelopen. Ik vertelde dat ik drie dagen later terug zou vliegen dus echt maar een korte tijd in San Juan was en dit niet wist. Gelukkig mocht in het land in maar het was toch wel even spannend!
Chey en ik pakte toen de bus naar onze Airbnb en gingen ton richting Freshmart. Daar hebben we lekker gegeten! We keken die avond nog wat series en gingen op tijd slapen.
Donderdag begonnen we onze dag bij de Bacardi Factory. Je kan namelijk vanuit Old San Juan een veerboot pakken voor 50 cent naar Cataño. Vanaf Cataño kun je een taxi voor een paar dollar naar de Bacardi Factory pakken. We hebben een historical tour gedaan en kregen natuurlijk ook een drankje. Erna pakte we de veerboot terug naar Old San Juan en gingen nog door de stad lopen. Gelukkig was het nu wel heerlijk weer! We bezochten El Morro en San Christobal. Tenslotte aten we nog hele lekkere tapas in een goed restaurant. Terug in onze Airbnb gingen we even relaxen en ons klaarmaken want we gingen die avond uit in Rio Piedras. Ik wilde Chey natuurlijk ''the real Puerto Rican nightlife'' laten zien! Het was een gezellige avond!
Vrijdag hebben we de hele dag rustig aangedaan en ons bezig gehouden met alles inpakken. Het was onze laatste avond dus gingen we eten bij van favoriete Puerto Ricaanse restaurant; La Casita Miramar.
Zaterdag hebben we nog even rondgelopen in de graffiti wijk in Santurce en wat koffie gedronken in een café en rond vier uur werden we opgehaald door de taxi naar het vliegveld.

Deze afgelopen vijf maanden waren enorm leerzaam. Ik heb veel geleerd, veel gezien, veel gereisd en veel gedaan. Het was echt een onvergetelijke ervaring!
Puerto Rico is zeker una isla del encanto(een betoverend eiland).


  • 13 April 2017 - 17:02

    Jet:

    Wat een leuke leerzame periode heb jij gehad in Puerto Rick. Ik heb je verhaal gelezen.. .
    Wij zijn van plan om in augustus te gaan. Als jij slechts 1,5 week hebt in PR wat zou je aanraden?
    En heb je nog leuke verblijfsadresjes?
    Groetjes Jet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Puerto Rico, San Juan

Desirée

Actief sinds 15 Jan. 2016
Verslag gelezen: 3967
Totaal aantal bezoekers 10162

Voorgaande reizen:

15 Januari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: